Doğu Türkiye Orta Koridor Demiryolu Geliştirme Projesi


Proje Adı

Doğu Türkiye Orta Koridor Demiryolu Geliştirme Projesi

 

Proje Amacı

Türkiye Cumhuriyeti Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, Altyapı Yatırımları Genel Müdürlüğü, Divriği-Kars-Gürcistan sınırı demiryolu koridoru boyunca lojistik verimliliğinin artırılmasını ve Türkiye’nin ulusal demiryolu ağının operasyonel dayanıklılığının geliştirilmesini hedeflemektedir. Bu hedeflere ulaşmak amacıyla, Doğu Türkiye Orta Koridor Demiryolu Geliştirme Projesi uygulanacaktır. Proje, mevcut demiryolu altyapısının modernizasyonu ve iyileştirilmesi yoluyla bölgesel ve uluslararası bağlantıların güçlendirilmesini, lojistik süreçlerin optimize edilmesini ve Türkiye'nin demiryolu ağının uluslararası standartlara uyumunu sağlamak amacı taşımaktadır. Bu kapsamda, kapsamlı tasarım, inşaat ve izleme süreçlerini içeren stratejik adımlar atılacaktır.

 

Proje Önemi

Proje, Türkiye ile Gürcistan'ı (Bakü-Tiflis-Kars [BTK] demiryolu hattı üzerinden) bağlayacak olup; Türkiye'nin doğu ve batı illeri arasında önemli bir bağlantı sağlayacaktır. Bu yüzden, bu koridoru geliştirmek, bölgenin uluslararası erişilebilirliğini önemli ölçüde artıracaktır. 



Proje Bileşenleri

Bileşen 1: Bu bileşen, Türkiye'nin doğusunda yer alan, 660 kilometre uzunluğundaki Divriği-Kars-Gürcistan sınırı demiryolu hattının rehabilitasyonu ve modernizasyonunu kapsar. Söz konusu hat, Türkiye'nin mevcut ve eski uluslararası demiryolu bağlantılarından biri olup, Türkiye ile Gürcistan’ı, Bakü-Tiflis-Kars (BTK) demiryolu hattı üzerinden doğuda Orta Koridor’un geri kalanına bağlamaktadır. Ayrıca, Türkiye'nin doğu ve batı illeri arasında kritik bir ulaşım hattı oluşturmakta olup, Türkiye içindeki Orta Koridor'un bir parçası olarak batıda Avrupa'nın geri kalanıyla stratejik bir bağlantı sağlamaktadır. Bu bileşen, hattın tasarım ve inşaat çalışmalarını içermekte olup, modernizasyon sürecinde demiryolu altyapısının uluslararası standartlara uyumunun yanı sıra lojistik verimliliğin ve operasyonel dayanıklılığın artırılması amaçlanmaktadır.

 

Bileşen 2: Bu bileşen, Proje Uygulama Birimi (PIU) bünyesinde, projenin tüm aşamalarında etkili yönetim ve izleme süreçlerinin sağlanması için gerekli finansman ve kaynakların mobilizasyonunu içerir. Proje uygulama süreçlerinin etkin bir şekilde denetlenmesi ve raporlanması, uluslararası en iyi uygulamalara uygun olarak gerçekleştirilecektir. Bu kapsamda, proje yönetiminin her aşamasında şeffaflık, hesap verebilirlik ve sürdürülebilirliğin sağlanması temel hedefler arasında yer almaktadır.

 

Çevresel ve Sosyal Dokümanlar:

·    Draft-Environmental and Social Impact Assessment Report (Taslak - Çevresel ve Sosyal Etki Değerlendirmesi Raporu)

·        Draft - Labor Management Procedure (Taslak - İşgücü Yönetimi Prosedürü)

·        Draft - Stakeholder Engagement Plan (Taslak - Paydaş Katılım Planı)

·        Draft - Resettlement Framework (Taslak- Yeniden Yerleşim Çerçevesi)

·        Draft - Environmental and Social Management Plan (Taslak - Çevresel ve Sosyal Yönetim Planı)

o  Appendix-1 Community Health and Safety Management Plan (Ek-1 Toplum Sağlığıve Güvenliği Yönetim Planı)

o   Appendix-2 Emergency Preparedness and Response Plan (Ek-2 Acil DurumHazırlık ve Müdahale Planı)

o  Appendix-3 Pollution Prevention and Waste Management Plan (Ek-3 KirlilikÖnleme ve Atık Yönetim Planı)

o   Appendix-4 Traffic Management Plan (Ek-4 Trafik Yönetim Planı)

o   Appendix-5 Biodiversity Management Plan (Ek-5 Biyoçeşitlilik Yönetim Planı)

o   Appendix-6 Cultural Heritage Management Plan (Ek-6 Kültürel Miras YönetimPlanı)

o  Appendix-7 Occupational Health and Safety Management Plan (Ek-7 İş Sağlığıve Güvenliği Yönetim Planı)